Biologie je základním oborem pro vzdělání v oblasti přírodovědného studia. Na Farmaceutické fakultě VFU Brno je předmět zařazen do prvního ročníku a je pravidelně vyučován pro více jako 150 studentů v českém studijním programu a 20 studentů v anglickém studijním programu. Rozvojový projekt je zaměřen na modernizaci a inovaci Biologie/Biology především v oblastech: a) zajištění možnosti plošné prezentace dat; b) zajištění nových technických pomůcek; c) úprava provedení praktických cvičení se zavedením nových úloh. |
Biologie Praktická cvičení
|
Poslední aktualizace: 01. 12. 2017 |
Stránky slouží k informování o aktuálním dění a novinkách ve vědě a výzkumu |
Stránky v tuto chvíli procházejí úpravami. Omlouváme se za dočasnou nefunkčnost některých odkazů. Prosím stránky otevírejte pomocí prohlížeče internet Explorer |
Modernizace a inovace praktických cvičení z Biologie/Biology na Farmaceutické fakultě VFU Brno 2017FaF/3140/73 |
Cílem projektu je inovace a modernizace praktických cvičení z Biologie uskutečněním následujících aktivit: Vytvořit pracovní sešit, který podpoří teoretickou i praktickou část výuky. Pracovní sešit bude systematicky členěn a bude koncipován tak, aby podpořil efektivitu dosažení výsledných cílů.
Aktivita 1: Zpracovat Pracovní sešit s jednotlivými úkoly.
Aktivita 2: Dovybavit cvičebnu jednoduchým mikroskopickým zařízením a dokoupit příslušenství k mikroskopu jako je Bürkerova komůrka a okulární mikrometr, které prakticky rozšíří výuku o nové metody.
Aktivita 3: Inovovat praktická cvičení o nové experimentální úlohy.
Aktivita 4: Připravit výstupy zaměřené především na obrazové materiály pro poznávání významných druhů zvířat ve formě posterů.
Inovace současných pomůcek usnadní přípravu studentům na závěrečnou zkoušku, jejíž součástí jsou výstupy z praktických cvičení. Získané znalosti využijí studenti v rámci dalšího studia. Nezanedbatelným cílem projektu je rozvoj tvůrčích a pedagogických dovedností řešitele a pracovníků podílejících se na řešení projektu. |
Díky realizaci projektu mohl být postupně zlepšován pedagogický proces. Kromě toho umožní studentům, kteří na střeních školách měli velmi nízkou dotaci praktické výuky, zlepšit jejich praxi v laboratorních cvičeních, která bude přínosem i v dalších předmětech vyučovaných na VFU.
Díky tomu je možné inovovat praktické úkoly a přizpůsobit sylabus předmětu na základě nových poznatků v biologii. Byly připraveny výukové materiály v podobě pracovních listů a výukové postery. Drobný materiál umožnil zlepšit mikroskopickou techniku sledovaných mikro-objektů. Umožnil lepší popis daného preparátu a více přiblížil danou problematiku studentům. Inovace předmětu umožnila studentům lepší pochopení základních biologických zákonitostí a především jim přiblíží praktickou realizaci zadaných experimentálních úkolů. Hlavním přínosem projektu je motivace studentů k získání praktických a experimentálních dovedností. Mezi další významný dlouhodobý přínos projektu patří zvýšení potenciální motivaci studentů k experimentální práci a zaměření se do oblastí vědy a výzkumu.
Nezanedbatelným přínosem projektu byla také účast řešitele a spoluřešitelů (dva studenti pregraduálního studia a jeden studen postgraduálního studia) na realizaci. Získané zkušenosti jednoznačně pomohli získat prvotní pedagogické zkušenosti. Projekt tak pomohl studenty dále případně směřovat v dalším profesním růstu. |
Projektový tým vytvořili pregraduální studenti 1-2 ročníku magisterského studia Martin Löffelmann a Michael Gargulák. Skupinu doplnila Sylvie Skaličková, student 1-2 ročníku postgraduálního studia. Garantem projektu byl René Kizek. |
Rozcestník na zajímavé stránky zabývající se biologickou problematikou. Kliknutím na odkaz bude nasměřováni na danou stránku. |
PRACOVNÍ POSTERY DO PRAKTICKÝCH CVIČENÍ - K JEDNOTLIVÝM STUDIJNÍM BLOKŮM |
„Je zhola zbytečné se ptát, má-li život smysl či ne. Má takový smysl, jaký mu dáme.“ |
PRACOVNÍ LISTY PRAKTICKÝCH CVIČENÍ - K JEDNOTLIVÝM STUDIJNÍM BLOKŮM |
1. Návod pro používání Bürkerovy komůrky a okulárního mikrometru. 2. Přepracování sylabu a jeho inovace. 3. Vytvoření pracovního sešitu pro cvičení z biologie. 4. Posterová prezentace obrazových materiálů pro poznávání významných druhů zvířat. |