HRS4R Executive Summary 2018-23 https://www.sci.muni.cz/en/about-us/hrs4r/project-outputs https://www.sci.muni.cz/o-nas/hrs4r-hr-award/vystupy-projektu HR Strategy for Researchers, HRS4R SCI MUNI Action Plan 2018-23: COMPLETED ACTIONS Akční plán 2018-23: CO JE HOTOVO • System of Positions and Job Titles SCI. Revision of employee assignment based on the new system. Job descriptions • Career Code SCI • Employee Evaluation SCI + adjustments of the Evak application • Recruitment Procedure + Recruitment Guidelines SCI (OTMR-POLICY) including templates + adjustments of the Jobs.MU application, recruitment dashboards • Usage of English as a second language for the Faculty communication • Code of Ethics SCI • Onboarding Process SCI + digitalisation. Welcome Email, Employee Handbook, Satisfaction Survey after Trial Period. Piloting eTool • Occupational Health and Safety Process SCI – the Directive document was published, implementation moved after 2024 • Information Security Process including Document Management rules SCI • Internal communication: Newsletters, Communication Calendar. Faculty section of the Employee Portal • External communication: New Faculty website CZ+EN, Careers, Women in Science, Ethics at the Workplace including contact persons • Early Stage Researchers development concept: PostDoc web, PhD web, trainings. Introduction of a new position: Development Specialist for Early Stage Researchers. Development Strategy for Early Stage Researchers. • Ombudsperson MU as a part of the social safety at the Faculty. Faculty contact persons for sexual harassment prevention and social safety • Training&Development: Leadership trainings on multiple topics provided, trainings for support staff provided. T&D Guidelines created. Training info centralized on the Employee Portal, provides continuously updated training offer. Introduction of a new position: Training and Development Specialist. E-Learning as a standard option for trainings. Training need analysis. Connected with Employee Evaluation. Training sources: Online platforms (SEDUO + English alternatives), RMU + CERPEK, Faculty trainings • Review and adjustments of the university e-Tools and applications: Jobs.MU, Evak, Onboarding • Guideline for dealing with performance, work discipline issues and contract terminations • Support for parents: setting clear rules for flexible working hours and home office, participation in setting the children‘s group Elánek (Campus + city centre), seeking for alternatives for the childcare • Surveys for Employees 2020, 2023, Surveys for PhD Students • Gender audit SCI 2021, Gender Equality Plan MU • Open Science/Open Access awareness. Faculty Library as a contact point • Systém pracovních pozic a míst PřF. Revize zařazení zaměstnanců, popisy pracovních míst • Kariérní řád PřF • Hodnocení zaměstnanců PřF + úpravy MU aplikace Evak. • Pravidla VŘ a Praktická příručka k výběrovému řízení PřF včetně šablon + úpravy aplikace Jobs.MU, zavedení metrik pro proces náboru • Zavedení angličtiny jako druhého jazyka komunikace fakulty • Etický kodex PřF • Nástupní a adaptační proces + digitalizace. Uvítací email, příručka pro nováčky, dotazník k průběhu zkušební doby, pilot eAplikace na PřF • Proces BOZP – směrnice vydána, implementace posunuta do 2024-7 • Zajištění informační bezpečnosti na PřF MU, včetně Pravidel pro správu dokumentů • Rozvoj interní komunikace: Fakultní Newslettery, Komunikační kalendář akcí. Vytvoření personální sekce fakultního Portálu pro zaměstnance • Rozvoj externí komunikace: Nový web CZ+EN, Kariérní stránky, Ženy ve vědě, Etika na pracovišti včetně kontaktních osob • Koncepce vedení výzkumníků/výzkumnic v rané fázi kariéry (Early-stage Researchers): PostDoc web+leták, PhD web, školení. Zavedení nové pozice Specialistky pro rozvoj a mentoring ESR. Strategie rozvoje Early-stage researchers • Ochránkyně práv MU zajišťující soc. bezpečí na univerzitě/Fakultě Kontaktní osoby Fakulty pro prevenci sexuálního obtěžování a násilí • Vzdělávání a rozvoj: Školení pro vedoucí pracovníky na různá témata, školení pro podpůrné pracovníky. Vytvořena směrnice pro vzdělávání a rozvoj. Informace o školení jsou umístěny na Zam. portálu. Zavedení nové pozice Specialistky pro vzdělávání a rozvoj. E-learning jako běžný nástroj pro školení. Analýza vzdělávacích potřeb. Propojení s hodnocením zaměstnanců. Zdroje školení: Online platformy (SEDUO + anglické alternativy), RMU + CERPEK, fakultní školení • Revize a úpravy univerzitních aplikací: Jobs.MU, Evak, Adaptace • Postupy pro řešení problémů s výkonem, pracovní disciplínou a ukončování pracovního poměru • Podpora rodičů: Vyjasnění pravidel pro pružnou pracovní dobu a home office, účast na dětské skupině Elánek Kampus i Komenského, hledání alternativ zařízení pro péči o děti • Dotazníková šetření pro zaměstnance 2020, 2023, Dotazníková šetření pro PhD studenty • Gender audit PřF 2021, Plán genderové rovnosti MU • Šíření informací k Open Science/Open Access. Garantem Ústřední knihovna PřF HRS4R SCI MUNI Executive Summary 2018-23