Úvod

Cytologie a anatomie rostlin je jedním z kurzů, jejichž výuku v rámci Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně zajišťuje Katedra fyziologie a anatomie rostlin. Každoročně jej absolvuje více než sto padesát posluchačů převážně prvního semestru bakalářských studijních programů Biologie a Biologie se zaměřením na vzdělávání. Nedílnou součástí tohoto předmětu jsou praktická cvičení, navazující na přednáškovou část. Jestliže v přednáškové části předmětu studenti získají teoretické poznatky o stavbě rostlinného organismu (viz základní údaje ke kurzu), pak hlavní náplní cvičení jsou praktické demonstrace těchto poznatků. Dalšími, neméně významnými cíli cvičení je seznámení posluchačů se základními technikami světelné mikroskopie, přípravou čerstvých preparátů rostlinných objektů, moderními metodami dokumentace mikroskopických preparátů, včetně jejich zpracování a úprav pomocí osobního počítače, a rovněž ukázce kvantitativního vyhodnocení mikroskopických preparátů.

Svým obsahem cvičení z cytologie a anatomie rostlin nepokrývají veškerou látku probíranou teoreticky na přednáškách (viz údaje o kurzu v Informačním systému MU). Předně, omezený prostor je věnován cytologii, kdy jsou mikroskopovány pouze buněčné struktury pozorovatelné světelným mikroskopem. Techniky elektronové mikroskopie, povětšinou nutné k zobrazení buněčných organel, jsou náplní předmětu Elektronová mikroskopie, probíhajícího rovněž na půdě Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Zejména z důvodů časových jsou v rámci cvičení mikroskopovány pouze vegetativní orgány rostlin. Rovněž příprava preparátů je omezena převážně na ruční řezy a pouze několik základních histochemických barvících metod. Zájemci o anatomii generativních orgánů vyšších rostlin, pokročilejší techniky přípravy preparátů (kryo- či parafinové řezy) a další barvící techniky si mohou během následného studia zapsat předměty Cytologie a anatomie rostlin pro pokročilé a Botanická mikrotechnika, v jejichž rámci jsou daná témata probírána.

Mikrofotografie prezentované na těchto stránkách jsou záznamem pouze z těch preparátů, které sami studenti zpracovávají v rámci cvičení. Jak již bylo řečeno, dominující je ve cvičení příprava preparátů technikou ručních žiletkových řezů. Důvodem, proč zde nenajdete mikrofotografie např. řezů kryokatových nebo parafinových je záměr, aby studenti mohli konfrontovat výsledky své vlastní práce s mikrofotografiemi preparátů připravených totožným způsobem. V případě docílení špatných výsledků tak odpadá nejistota, zda není chyba v použité technice ručních žiletkových řezů, kterou někdy studenti považují za zastaralou a neadekvátní - skutečností však je, že pro základní orientaci v rostlinných buňkách a pletivech je tato technika zcela dostačující a vzhledem k rozsahu cvičení (pouze dvě hodiny týdně) a počtu lidí v jedné seminární skupině (typicky 15) je jediná adekvátní.

Výuka cvičení k předmětu Cytologie a anatomie rostlin prodělala během posledních několika let výrazný kvalitativní posun ve prospěch modernizace výuky. Základem těchto změn byla celková rekonstrukce místnosti, v níž cvičení probíhají, a následné nahrazení morálně zastaralých mikroskopů Laboval 3 moderními výukovými mikroskopy Olympus CX-31. Široké uplatnění ve výuce následně nalezla moderní audiovizuální technika, s jejíž pomocí jsou ve cvičeních snímány a promítány  záběry z preparátů zhotovených studenty. Alespoň demonstračně se studenti seznamují s  moderní digitální mikrofotografickou technikou a s počítačovou úpravou digitálních snímků - s pomocí této techniky ostatně vzniká i tento výukový materiál. Další kvalitativní posun ve výuce nastal v podzimním semestru 2005, kdy bylo do výuky  zavedeno demonstrační cvičení využívající fluorescenční mikroskop Olympus BX-51, vybavený Nomarského diferenciálním interferenčním kontrastem. Přestože v následujících několika letech nás čeká složitější období, dané dočasnou dislokací biologických kateder do areálu bývalých kasáren v Brně-Řečkovicích, pevně věřím, že nastoupený trend modernizace výuky tohoto předmětu bude pokračovat a bude moci být plně završen v novém univerzitním kampusu v Brně-Bohunicích na podzim roku 2008.

Vzhledem k již obecně vysoké počítačové gramotnosti lidí se středoškolským vzděláním věřím, že elektronická forma "skript", jejíž základ vznikl již v roce 2001, nebude pro studenty prvního semestru na překážku a bude jim účinným pomocníkem pro úspěšné absolvování kurzu.

Vzhledem k faktu, že elektronické publikace umožňují nepřetržité aktualizování a zlepšování, rád uvítám vaše připomínky k obsahu i formě tohoto výukového materiálu.

podpis.gif (715 bytes)

 

V Brně dne 20. ledna 2005