Kultivační experiment - založení

  

1. Typy kultivace rostlin - teorie

Rostlinná fyziologie je oborem, který získává poznatky mimo jiné na základě experimentů, v nichž jsou rostliny jakožto pokusné objekty kultivovány za více či méně definovaných podmínek. Z hlediska kultivace rostlin mají klíčovou roli tyto dva faktory:

 

2. Vlastní založení experimentu:
    "Vliv úplné deficience vybraných živin na růst kukuřice seté (Zea mays L.)"

Cíl experimentu:
Cílem experimentu je zjistit, jak ovlivňuje úplná deficience některých živin (N, P, Fe, popřípadě Ca) růst a morfologické charakteristiky kukuřice seté (Zea mays L.) pěstované v periodicky obměňované vodní kultuře

Rostlinný materiál a ostatní potřeby:
Zea mays - v destilované vodě hydroponicky předpěstované, cca 5 dní staré rostliny;
Pěstební nádoby, upevňovací materiál (např. PE granule nebo mirelonová zátka);
Zásobní roztoky Reid-Yorkova živného roztoku (Reid & York 1958, doi:10.2134/agronj1958.00021962005000020002x).

Vlastní provedení:
Nejprve si připravíte pěstební nádoby s jednotlivými variantami kultivačního Reid-Yorkova živného roztoku. Živný roztok (např. v požadovaném objemu 5 litrů) připravíte tak, že do 4 litrů destilované či demineralizované vody postupně přidáváte jednotlivé zásobní roztoky solí (množství viz tabulka níže), přičemž mezi přídavkem jednotlivých roztoků celý objem promícháváte. Poté doplníte destilovanou vodou do objemu 5 litrů.

Rostliny kukuřice upevníte do kultivačních nádob s příslušným živným roztokem. Rostliny umístíte do klimatizovaného skleníku, v němž bude kultivace probíhat po dobu několika týdnů. Hodnoty nastavení klimatizace skleníku vám sdělí vedoucí cvičení. Až do doby ukončení experimentu budou pravidelně v týdenních intervalech vyměňovány živné roztoky za nové, čerstvě připravené.

Design experimentu:
Pro tento experiment realizovaný ve skleníku je vhodný plně znáhodněný experiment, umožňující následně vyhodnotit data jednocestnou analýzou rozptylu (ANOVA, angl. one-way ANalysis Of VAriance). Tento design, vyžadující randomizaci (znáhodnění) přiřazení jednotlivých sázených rostlin do experimentálních variant a posléze i randomizaci umístění jednotlivých rostlin na pěstební ploše ve skleníku, umožňuje splnit dva základní předpoklady ANOVy, a sice nezávislost jednotlivých opakování uvnitř experimentálních variant a nezávislost chyb (chyba ve statistickém významu je náhodná veličina, zahrnující zejména genetickou konstituci a aktuální stav studovaného biologického objektu, ale zahrnuje rovněž např. možné chyby experimentátora, např. při míchání roztoků). Pro randomizaci je možné, kromě jednoduchého losování papírku z klobouku, využít např. funkci RANDBETWEEN v software MS Excel.

Jako alternativu plně znáhodněného uspořádání pokusu je možné využít design plně znáhodněných bloků, eliminující případné nehomogenní podmínky ve skleníku; tento design je tím výhodnější, čím heterogennější podmínky na pěstební ploše skutečně jsou (např. pokud je na pěstební ploše výrazný světelný gradient). V rámci tohoto designu jsou nejprve na celkové pěstební ploše vytyčeny menší, co nejhomogennější plochy, přičemž na tyto menší dílčí plochy jsou následně pozičně náhodně umísťovány náhodně vybrané rostliny jednotlivých variant tak, aby na každé takové menší dílčí ploše byla každá experimentální varianta zastoupena právě jednou (dvěma, třemi...) rostlinami.

POZOR!!! Z důvodů snadné manipulovatelnosti, zejména při pravidelných týdenních výměnách roztoků, je možné, že budete rostliny jednotlivých experimentálních variant sázet nikoli do samostatných nádob (ve kterých by tyto rostliny byly, pokud by byly na pěstební ploše umístěny v takové vzdálenosti od sebe, aby si vzájemně nestínily, navzájem nezávislé), ale do jedné společné kultivační vany (kde budou rostliny samozřejmě obecně navzájem závislé; např. čím více rostliny dané varianty porostou, tím více si budou vzájemně stínit; pokud některá z rostlin poroste z důvodu své genetické konstituce rychleji než ostatní, bude odčerpávat více živin a tím méně jich zbyde pro ostatní rostliny; pokud některá z rostlin v pěstební vaně bude infikována nějakým patogenním organismem, rapidně se zvyšuje pravděpodobnost napadení i zbylých rostlin ve vaně a tedy v celé variantě...). V reálné vědecké praxi není možné tímto způsobem žádný experiment realizovat!!!

 

Tabulka přípravy živného Reid-Yorkova roztoku ze zásobních koncentrovaných roztoků. Množství v ml na 1L roztoku

  KH2PO4 KCl CaCl2 MgSO4.7H2O NH4NO3 FeCl3.6H2O mikroelementy
kontrolní (úplný) roztok 5 5 5 5 5 5 1,5
-N 5 5 5 5 - 5 1,5
-P - 5 5 5 5 5 1,5
-Fe 5 5 5 5 5 - 1,5
-Ca 5 5 - 5 5 5 1,5

 

Složení Reid-Yorkova živného roztoku (1958). Obsahy sloučenin v 1 litru živného roztoku

Makroelementy

koncentrace (g.l-1 živného roztoku)

KH2PO4
KCl
CaCl2
MgSO4.7H2O
NH4NO3
FeCl3.6H2O
Chelaton III.

0,136
0,373
0,555
0,443
0,600
0,049
0,066

Mikroelementy

koncentrace (mg.l-1 živného roztoku)

ZnSO4.7H2O
H3BO3
MnCl2.4H2O
CuSO4.5H2O
Na2MoO4.H2O
Co(NO3)2.6H2O

0,200
0,611
0,388
0,100
0,040
0,055

 

3. Úkoly ke cvičení

  1. Dle výše uvedeného předpisu Reid-Yorkova živného roztoku vypočtěte molární koncentrace N-NH4 a N-NO3, P a K v plné, kontrolní variantě! (Potřebujete-li, zde je periodická tabulka prvků a kalkulačka.)
  2. Zásobní roztoky makroelementů (200× koncentrované) jsou připraveny tak, že každý roztok soli je v samostatné lahvi. Jaký je k tomu důvod?
  3. Popište detailně souvislým textem (rozsah zhruba 10 řádků) kultivační podmínky, za kterých provádíte kultivační experiment (analogie kapitoly Materiál a metody v diplomové práci nebo vědeckém článku)!