Uzavření studijního oddělení
Studijní oddělení bude v době od 23. 12. 2024 do 1. 1. 2025 uzavřeno. Přejeme všem krásné svátky.
Přečtěte si inspirativní rozhovor s Dr. Joem Lennonem o tom, jak vyučuje kurz Pokročilé angličtiny pro doktorandy na SCI MUNI a jak koordinuje Writing Lab MUNI, kde pomáhá studujícím rozvinout dovednosti akademického psaní.
Joe Lennon je odborný asistent na CJV MUNI a koordinátor MUNI Writing Lab. Již 23 let učí akademickou angličtinu a akademické psaní, doposud na celkem čtyřech kontinentech. Jeho odborná činnost zahrnuje například aktuální článek v periodiku Humanizing Language Teaching. Letos pořádá sérii volně přístupných workshopů pro veřejnost zaměřených na kreativní psaní přes platformu Comedius.
Foto: Hana Poledníková
Nejprve nám o sobě něco řekněte, Joe. Odkud pocházíte? A co Vás přivedlo do Brna a na Masarykovu univerzitu?
Haha, to jsou vždy dvě první otázky, které mi moje studentky a moji studenti kladou. Pocházím ze Spojených států – přesněji z Atlanty v Georgii – ale v Brně žiji už přes deset let a od roku 2016 učím akademickou angličtinu a psaní v rámci Centra jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity.
Abych byl upřímný, když jsem poprvé navštívil Brno, nevěděl jsem o České republice skoro nic (kromě toho, že má pěknou vlajku), a neměl jsem žádný zvláštní důvod, proč si zvolit Brno – prostě jsem chtěl žít v Evropě a učit angličtinu. Ale hned během prvního roku zde jsem objevil mnoho důvodů, proč zůstat a zapustit tu kořeny. Líbí se mi poklidné tempo života a kavárenská kultura. Líbí se mi suchý, temný český smysl pro humor. A ano, i když je to klišé – a jako učitel psaní klišé nesnáším – miluji české pivo.
To je dobrý úvod k hlavnímu tématu, o kterém jsem s Vámi chtěla mluvit – jak vyučujete psaní na Masarykově univerzitě. Jaké kurzy nabízíte a na jaké konkrétní dovednosti nebo znalosti se ve výuce zaměřujete?
Vyučuji několik různých kurzů akademického psaní a komunikace. U všech svých kurzů se zaměřuji na to, aby se studenti cítili jistější, věřili, že se mohou naučit dobře psát v angličtině – že dobré psaní není velká záhada, ale něco, co se každý může naučit. Pokud si studující z mých lekcí odnesou několik konkrétních technik a mentálních nástrojů pro lepší komunikaci, pak jsem svou práci odvedl dobře.
Tento semestr jsem obzvlášť nadšený z kurzu JAD01: Pokročilá angličtina pro doktorandy, který je určen pro doktorandy na Přírodovědecké fakultě MUNI. Tématem kurzu bude „Lepší vědecké psaní – s AI i bez ní“. Psaní s pomocí AI je v akademické sféře stále častější, a proto si myslím, že je důležité, aby se učitelé jazyků tomuto problému věnovali. Myslím, že AI může napomáhat dobré komunikaci, ale zároveň být i její překážkou, a proto budeme obě možnosti zkoumat.
Mohl byste nám říct více o svém postoji k AI v akademickém psaní? V jakých ohledech si myslíte, že je AI pomocí, a v jakých překážkou?
Na jedné straně vím, že AI dokáže s jazykem úžasné věci. Ale pokud si skutečně přečtete texty, které AI vytváří, bývají povrchní a plytké, nikoliv překvapivé nebo podnětné, jaké by dobré psaní mělo být. Stále jsem tedy velkým skeptikem, pokud jde o to, jak užitečná může AI být při vytváření smysluplného akademického textu.
Samozřejmě, že jako každý dobrý vědec chci své pochybnosti testovat a vyvracet! Takže v kurzu budeme procvičovat určité struktury a metody pro efektivnější a smysluplnější psaní, které se všichni autoři a všechny autorky mohou snadno naučit a používat. A pak tyto „wetware“ nástroje [pozn. typ hardwaru nebo softwaru navržený k napodobování abstrakce lidských myšlenkových procesů] porovnáme s počítačovými nástroji, jako je ChatGPT, abychom prozkoumali jak, kdy a kde by AI mohla být užitečná pro zlepšení našeho vědeckého psaní a myšlení.
Zatím jsem zjistil, že AI může být užitečná v omezených případech, pro určité fáze procesu psaní. Ale je zásadní, aby studentky a studenti zažili, co oni sami s jazykem dokážou, s použitím svých vlastních mozků, než budou moci spravedlivě zhodnotit sílu a omezení AI.
A snažím se jim ukázat, že toho dokážou opravdu hodně! Nepotřebují AI k tomu, aby v krátkém čase dosáhli významných pokroků a zlepšili své dovednosti. Zažil jsem, jak studentky a studenti dosahují obrovských posunů v komunikačních schopnostech během pouhých 10 minut soustředěné konverzace o svém psaní.
Takže se na základě toho snažíte ve svých hodinách vytvářet prostor pro tento druh konverzace?
Rozhodně. V mých kurzech pro doktorandy trávíme většinu času sdílením a diskusí o pracích studentů. Je důležité, aby studentky a studenti na doktorandské úrovni dostávali spoustu zpětné vazby, nejen ode mě, ale také od svých kolegů a kolegyň (kteří obvykle vědí o obsahu textů mnohem více než já).
Mou rolí, jak ji vnímám, je vést tuto konverzaci, ne ji kontrolovat. Bylo by kontraproduktivní, kdybych studentské práce opravil a poškrtal červenou tužkou a studujícím řekl, co je špatně, co je správně a co změnit. Místo toho se snažím navrhnout alternativy, které možná autor nezvážil, a poté se ptám všech, co si myslí o výhodách a nevýhodách jednotlivých přístupů k psaní odborného textu.
To mě zaujalo – jaké rady nejčastěji poskytujete? Je obecně něco, co by podle Vás studentky a studenti na MUNI měli na svém psaní změnit?
Začínající akademičtí autoři mají tendenci psát o své práci, jako by byla ve vakuu. Říkají: „Tady je, co bylo uděláno, a tady je, co bylo zjištěno,“ aniž by poskytli jasný kontext nebo odůvodnění své práce. Proto studenty povzbuzuji, zejména v abstraktu, úvodu a závěru jejich textů, aby byli mnohem explicitnější a vysvětlili, PROČ udělali to, co udělali. Aby se více soustředili na obecné souvislosti a motivaci pro svá rozhodnutí.
A jak jsem už zmínil, existují „mentální nástroje“, typické struktury a jazyk, které mohou píšícím studentům pomoci postupovat rychleji a snadněji. Já například rád učím model „CARS“ pro psaní akademických úvodů, který vyvinul John Swales. CARS znamená „Creating a Research Space“ – a to je přesně to, co dobří akademičtí autoři dělají; vytvářejí prostor pro svůj výzkum. Vědí, jak zdůraznit svůj jedinečný přínos pro obor a být v tom konkrétní. A mimochodem, to je jedna z věcí, kterou AI moc dobře neumí.
Vypadá to, že se Vy i studující v nadcházejícím semestru hodně naučíte. Existují kromě kurzu JAD01 i jiné způsoby, jak s Vámi mohou studenti spolupracovat a získat rady ohledně psaní?
Ano! Nabízím bezplatné konzultace o psaní pro kohokoli na univerzitě – studenty, zaměstnance nebo akademické pracovníky – prostřednictvím Writing Lab MUNI.
Pokud pracujete na jakémkoli projektu zahrnujícím psaní v angličtině, můžete si se mnou domluvit schůzku, osobně nebo online. Když se setkáme, budete se mnou sdílet svou práci a já vám pomohu generovat nějaké nápady, jak ji zlepšit.
Zde je odkaz na webové stránky Writing Lab, pokud se chcete dozvědět více: https://writinglab.cjv.muni.cz/
A pokud byste chtěli něco trochu širšího než jediné setkání, ale nemůžete navštěvovat lekce každý týden, mohl by vás zaujmout nový kurz CST: NPO_WL Better Academic Writing in English. Tento kurz je určen akademikům a postgraduálním studentům a obsahuje videa a pracovní listy pro samostudium nedávno mnou vytvořené jako reakci na problémy a otázky, které se opakovaně objevují v mých kurzech psaní.
Skvělé! Díky, Joe – a možná se brzy uvidíme ve Writing Lab.
Moc rád se tam s vámi setkám!
Studijní oddělení bude v době od 23. 12. 2024 do 1. 1. 2025 uzavřeno. Přejeme všem krásné svátky.
Zvažujete PhD studium v oboru věd o živé přírodě? Pak byste měli vědět, že Masarykova univerzita nabízí možnost přihlásit se do doktorských programů akreditovaných na přírodovědecké fakultě, zajišťovaných PhD školou výzkumného univerzitního institutu CEITEC. Registrovat se můžete do 14. února.