Project information
Characterization of kinase activity of cyclin-dependent kinase 11 (CDK11), an essential enzyme for the growth of cancer

Information

This project doesn't include Faculty of Science. It includes Central European Institute of Technology. Official project website can be found on muni.cz.
Investor logo
GA21-19266S
1/2021 - 12/2023
Czech Science Foundation
Central European Institute of Technology

Cyklin-dependentní kináza 11 (CDK11) je málo studovaný, ale nezbytný protein, který je nutný pro růst mnoha typů nádorů. Jeho molekulární funkce jsou prakticky neznámá, zejména z důvodu neexistence inhibitoru a neznámých substrátů. Naše nedávná studie prokázala, že CDK11 specificky reguluje transkripci 82 lidských histonových genů. Protože jsou histony nezbytné pro obalení nově syntetizované DNA do nukleosomů, toto zjištění pravděpodobně vysvětluje, proč rychle rostoucí rakovinné buňky jsou závislé na aktivitě CDK11. V další nedávné studii byl náhodně nalezen první specifický inhibitor CDK11 mezi protirakovinovými léčivy se špatně charakterizovanými mechanismy účinku. Použitím inhibitoru a vývojem nových experimentálních nástrojů budeme studovat kinázovou aktivitu CDK11 a identifikovat její substráty. To povede k odhalení inhibovatelných molekulárních mechanismů regulace genově specifické exprese a buněčného cyklu. Tato studie navíc povede k popsaní mechanismu působení sloučeniny s protinádorovými účinky.

Sustainable Development Goals

Masaryk University is committed to the UN Sustainable Development Goals, which aim to improve the conditions and quality of life on our planet by 2030.

Sustainable Development Goal No.  3 – Good health and well-being Sustainable Development Goal No.  4 – Quality education