Informace o projektu
Studium exosomálních mikroRNA u gliomů: implikace pro diagnostiku a inovativní terapii

Informace

Projekt nespadá pod Přírodovědeckou fakultu, ale pod Středoevropský technologický institut. Oficiální stránka projektu je na webu muni.cz.
Kód projektu
NU22-03-00290
Období řešení
5/2022 - 12/2025
Investor / Programový rámec / typ projektu
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Fakulta / Pracoviště MU
Středoevropský technologický institut
Spolupracující organizace
Fakultní nemocnice Brno
Výzkumný ústav veterinárního lékařství

Gliomy představují nejběžnější, heterogenní skupinu primárních intrakraniálních nádorů. Nejčastěji se objevujícím gliomem je glioblastom, difúzně infiltrující mozkový nádor, přičemž medián přežití pacientů s tímto onemocněním se i přes maximálně možnou radikalitu chirurgického výkonu a následnou adjuvantní léčbu pohybuje mezi 12 až 15 měsíci od stanovení diagnóz. Možnosti konvenční terapie nevedou v tomto ohledu k žádnému významnému posunu a prognóza pacientů zůstává nadále infaustní. Pozornost odborníků směřuje ke studiu molekulární podstaty onemocnění a detailnímu pochopení mechanismů buněčných signalizací, které bývají přímo odpovědné za biologické chování nádorů, včetně vztahů v nádorovém mikroprostředí. Důležitou roli v regulaci buněčné signalizace hrají mimo jiné 21-23 nukleotidů dlouhé molekuly mikroRNA (miRNA). Jejich regulační funkce v rámci biologických procesů jako jsou buněčná diferenciace, apoptóza či proliferace je velmi dobře známá, přičemž aberantní hladiny miRNA a dysregulace jejich funkce souvisí s rozvojem mnoha onemocnění včetně nádorových. Relativně nedávno byly miRNA identifikovány také v exozomech, které představují základní strukturu v rámci buněčné komunikace a na základě svého obsahu jsou schopny modulovat fungování jak sousedních, tak vzdálených buněk. Ačkoliv byla již v několika studiích popsána souvislost mezi uvolňování exozomálních onkogenních miRNA nádorovými buňkami a pozitivním vlivem na nádorové vlastnosti buněk, pochopení detailní molekulární podstaty, které by mohlo být využito při diagnostice, případně léčbě pacientů s nádorovým onemocněním, zůstává nadále velmi limitováno. Na základě námi již dříve získaných dat se v rámci navrhovaného projektu chceme zaměřit na studium významu těchto exozomálních miRNA ve tkáni gliomů a cerebrospinální tekutině s ohledem na jejich možný potenciál regulovat nádorové mikroprostředí těchto nádorů. Hlubší pochopení molekulárních mechanizmů by pak mohlo vést k vývoji nových diagnostických metod a inovativních léčebných strategií nejen u pacientů s gliomy.

Cíle udržitelného rozvoje

Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.

Cíl udržitelného rozvoje č.  3 – Zdraví a kvalitní život