Informace o projektu
Adresování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků: Etnografie tříd na druhém stupni základních škol
- Kód projektu
- GA23-04764S
- Období řešení
- 1/2023 - 12/2025
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Přestože se klade důraz na rovné podmínky ke vzdělávání a naplňování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků, pozornost se typicky upírá na adresování potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo socio-kulturním znevýhodněním. Proto cílem projektu je zjistit, 1) jakými způsoby vyučující (n = 6) zohledňují individuální vzdělávací potřeby každého žáka (n = 50) ve dvou třídách na druhém stupni základní školy a 2) jaké jsou žákovské perspektivy a reakce na zohledňování jejich individuálních vzdělávacích potřeb vyučujícími. Žákovskou diverzitu teoreticky rámujeme konceptem diferencované výuky. Přínosem tohoto projektu je, že detailně zachytí praktiky a perspektivy vyučujících, ale i každého jednoho žáka ve třídě, což v dosavadních výzkumech bylo opomíjeno. K tomu volíme etnografický výzkumný design, který umožňuje vysvětlit zkoumaný fenomén komplexně díky triangulaci různých zdrojů dat v rámci bohatého datového korpusu. Projekt obohatí poznání v této oblasti 3 studiemi v časopisech indexovaných v databázi WOS a 2 studiemi v časopisech indexovaných v databázi SCOPUS.
Publikace
Počet publikací: 14
2025
-
Analysing the intersection between teachers ‘peer learningstrategies and students’ perspectives in inclusive classrooms
Education Inquiry, rok: 2025, vydání: 16 June 2025, DOI
-
Inclusive education for all: teachers’ core inclusive practices and students’ perspectives
Rok: 2025, druh: Vyžádané přednášky
-
Jádrové inkluzivní praktiky vyučujících a perspektivy žáků
Rok: 2025, druh: Další prezentace na konferencích
-
Psychometrické sítě a dynamika žáky vnímaných Marek Matouš Bula, Jan Nehyba inkluzivních praktik učitele
Rok: 2025, druh: Další prezentace na konferencích
-
Psychometrické sítě a dynamika žáky vnímaných Marek Matouš Bula, Jan Nehyba inkluzivních praktik učitele
Vývoj a perspektivy: výzkum a vzdělávání v 21. století, rok: 2025
-
Teachers’ Inclusive Core Practices and All Students’ Perspectives
TEACHING AND TEACHER EDUCATION, rok: 2025, ročník: 165, vydání: 105120, DOI
-
Teachers’ Inclusive Core Practices and All Students’ Perspectives
Rok: 2025, druh: Další prezentace na konferencích
-
The Impact of Inclusive Teaching Practices on Academic Self-Efficacy and Achievement: A Longitudinal Panel Data
Rok: 2025, druh: Další prezentace na konferencích
-
Who is in focus? A scoping review of themes and consistency in inclusive education for all
European Journal of Special Needs Education, rok: 2025, ročník: 40, vydání: 4, DOI
2024
-
Inclusive Practices in Action: A Close Look at One Classroom
Rok: 2024, druh: Další prezentace na konferencích