Matematická biologie a biomedicína

Analyticky myslet, pracovat a objevovat, a zároveň zůstat biologem

Přijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2020/2021
Termín podání přihlášky do půlnoci 29. 2. 2020

Představení studijního programu

Zajímáte se o biologii a medicínu? Ale zároveň vám není cizí matematika a informační technologie? Anebo vás baví matematika a informatika a současně máte vztah i k ostatním přírodním vědám?

Studium Matematické biologie a biomedicíny vám umožní pochopit širší souvislosti fungování živých systémů a zároveň využívat matematické a informatické metody v analýze biologických a medicínských dat.

V průběhu studia se naučíte spojovat teoretické poznatky, analytické postupy a praktické aplikace matematických metod v řešení konkrétních problémů a otázek aplikovaného výzkumu, které se týkají například hodnocení kauzálních vztahů příčina-důsledek.

Zároveň získáte bohaté praktické dovednosti ve zpracování a interpretaci dat, ať už v rámci praktických předmětů, při vypracování bakalářské práce nebo v rámci projektů, do kterých se můžete při studiu zapojit.

Studijní program zahrnuje dvě specializace: Epidemiologie a modelování a Biomedicínská bioinformatika.

Epidemiologie a modelování se zaměřuje na vysvětlování a modelování faktorů spojených s vlastnostmi a chováním jedinců, populací, společenstev i životního prostředí. Příklady výzkumných otázek zahrnují identifikaci rizikových faktorů vzniku a vývoje závažných onemocnění, modelování fyziologických funkcí zvířat i člověka, analýzu obrazových dat pacientů s psychickými poruchami, hodnocení vlivu podmínek prostředí na jeho druhovou rozmanitost či prostorové modelování vegetační skladby.

Biomedicínská bioinformatika vás pak naučí odpovídat na biologické a klinické otázky prostřednictvím analýzy komplexních dat molekulárně-biologických experimentů. Můžete tak hodnotit genovou aktivitu buněk a tkání, modelovat genové a proteinové interakce a signální dráhy, navrhovat algoritmy pro identifikaci změn genetické informace či modelovat fylogenetický vývoj různých organizmů.

Chcete se o studiu Matematické biologie a biomedicíny dovědět více? Navštivte stránky http://studuj.matematickabiologie.cz/.

Je studium programu pro vás?

Odpovězte si na tyto otázky:

• Baví vás biologie, matematika a výpočetní technika?
  • Baví vás hledat a vysvětlovat souvislosti mezi různými jevy v přírodě?
  • Zajímá vás, jak lze využít matematiku v biologii a medicíně?
  • Anebo naopak jak vznikají nové matematické a výpočetní postupy inspirované biologií?
Zajišťuje Přírodovědecká fakulta
Typ studia bakalářský
Forma prezenční
Doba studia 3 roky
Vyučovací jazyk čeština
Výsledky přijímacích řízení z minulých let zde

Praxe

Studijní program má akademický profil a praxe není povinnou součástí studia. V rámci každé specializace se ale setkáte s předměty zaměřenými na individuální i týmové řešení zadané úlohy z oblasti analýzy dat. A to od nastudování problému a dat až po prezentaci výsledků. Problémy, které budete řešit v rámci praktické výuky, vycházejí přímo z praxe a budete tak zpracovávat reálná data.

Uplatnění absolventů

Studijní plán jsme navrhli tak, abyste získali široké znalosti v oborech biologie, matematika a informatika a zároveň byli schopni samostatné práce v analýze a modelování biologických systémů a komplexních datových souborů.

Po absolvování programu tak najdete uplatnění při zpracování biologických a medicínských dat v aplikovaném výzkumu, ve státní i soukromé sféře, a to zejména ve zdravotnictví, v oblasti farmaceutického průmyslu, nebo ochrany životního prostředí. Popřípadě i v jiných oblastech zabývajících se správou a zpracováním dat.

Rozhovory s úspěšnými absolventy studia Matematické biologie a biomedicíny najdete na webu http://studuj.matematickabiologie.cz/.

Podmínky přijetí

Test studijních předpokladů

Kritéria hodnocení

Výsledek testu studijních předpokladů

Doporučená literatura

Úspěch v testu studijních předpokladů není založen na studiu literatury. Ukázky testů z minulých let najdete na adrese: http://www.muni.cz/study/admission/tsp

Možnosti studia a předměty

Jednooborové studium se specializací

V rámci jednooborového studia má student možnost prohloubit si vědomosti v konkrétním zaměření daného studijního programu, specializaci si vybírá jednu. Název specializace pak bude uveden i na vysokoškolském diplomu.

Na bakalářský program Matematická biologie a biomedicína přímo navazuje stejnojmenný magisterský program, kde dochází k užší specializaci a prohlubování znalostí v určité biologické, matematické nebo informatické oblasti.

Jako absolventi programu můžete po splnění podmínek přijetí pokračovat i v libovolném magisterském studiu na Přírodovědecké fakultě MU.

Chcete vědět víc?

Další informace o programu Matematická biologie a biomedicína lze najít na webových stránkách:

Podejte přihlášku Jak na to?

Termín podání přihlášky do půlnoci 29. 2. 2020

Váháte?
Máte otázku?

Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity

Diskusní fórum MUNI

Nebo nám pošlete e-mail

RNDr. Tomáš Pavlík, Ph.D.

Konzultant programu