Učitelství biologie pro střední školy

Biologie pod školní lupou

Představení studijního programu

Jako absolventi studijního programu Učitelství biologie pro střední školy budete primárně připravováni pro profesi učitelů biologie na střední škole. V průběhu studia získáte vědomosti z dalších biologických disciplín a prohloubíte si své znalosti získané v bakalářském studiu výběrem speciálních odborných předmětů, které budou korespondovat se zaměřením vaší diplomové práce.

V rámci oborové didaktiky získáte teoretické základy a praktické didaktické dovednosti, které vám umožní získané vědomosti redukovat a srozumitelně prezentovat středoškolským studentům. Povinnou, ovšem příjemnou a obohacující součástí studia je pedagogická praxe z biologie na střední škole. Díky teorii i praxi získáte široký rozhled v základních biologických disciplínách. Po úspěšném ukončení studia můžete najít uplatnění ve školství, primárně jako učitelé biologie na SŠ. Svou kariéru ale můžete zahájit i v řadě volnočasových center, např. v centrech ekologické výchovy.

Jak studium probíhá?

Studium kombinuje teoretickou výuku spolu se semináři a s laboratorními cvičeními. Nedílnou součástí studia je didaktické terénní cvičení z botaniky a zoologie. Studenti absolvují cyklus reflektivních seminářů a pedagogických praxí na středních školách v Brně a posléze i v místě svého bydliště, či budoucího působiště.

Budete studovat v moderních prostorách bohunického kampusu. Čekají vás práce v excelentně vybavených laboratořích. V průběhu pedagogických praxí se seznámíte s chodem vybraných brněnských gymnázií. Během studia můžete v rámci projektu Erasmus+ vyjet na zahraniční studijní pobyt a získat tak cenné zkušenosti na některé z partnerských univerzit.

Je studium programu pro vás?

Odpovězte si na tyto otázky:

  • Baví vás všechny oblasti biologie od mikrobiologie přes botaniku, zoologii, molekulární biologii po antropologii a ekologii?
  • Nebojíte se pracovat v laboratoři či se účastnit terénní exkurze?
  • Láká vás práce se studenty?
Zajišťuje Přírodovědecká fakulta
Typ studia magisterský navazující na bakalářský
Forma prezenční
Doba studia 2 roky
Vyučovací jazyk čeština

Praxe

V průběhu studia vás čekají dva reflektivní semináře a několik pedagogických praxí. Reflektivní semináře předcházejí pedagogickým praxím. Získáte tak okamžitou reflexi na svůj krátký výukový výstup od kolegů, středoškolských studentů a profesorů.  V průběhu praxí se seznámíte s chodem vybraných gymnázií a povedete několik náslechů a výstupů v biologii.

Uplatnění absolventů

Po úspěšném absolvování studia budete kvalifikovaný učitel biologie pro SŠ. Můžete najít uplatnění také jako učitelé základních škol. Řada našich absolventů se uplatní jako pedagogové v domech ekologické výchovy, ve Stanicích mladých přírodovědců, případně na propagačně vzdělávacích úsecích zoologických nebo botanických zahrad.

„Studoval jsem kombinaci učitelských oborů, konkrétně učitelství biologie a geografie a kartografie pro střední školy. Působím dnes jako učitel na druhém stupni základní školy, kde i mně byly kdysi dány výborné základy pro další studium. Vysoká škola mě vybavila znalostmi potřebnými k práci učitele přírodopisu a zeměpisu. Jednak odbornou znalostí přírodnin, procesů a jevů v přírodě, ale i dovednostmi, jak předávat znalosti žákům. Kombinace oborů mi tak poskytla výborný základ a hlavně motivaci pro povolání učitele, které je někdy povoláním nevděčným, ale při každém malém úspěchu, který spočívá v zájmu žáků a žákyň, povoláním krásným a naplňujícím.“

Jiří Záškoda Jiří Záškoda
absolvent a učitel v ZŠ a MŠ Budkov

Podmínky přijetí

Vyžadovány jsou znalosti na úrovni Státních závěrečných zkoušek bakalářského programu Biologie se zaměřením na vzdělávání.

Uchazeči o učitelské sdružené studium doloží potvrzení o bakalářském studiu se zaměřením na vzdělávání nebo potvrzení o tom, že absolvují během bakalářského studia pedagogicko-psychologické předměty v rozsahu bakalářského studia se zaměřením na vzdělávání. Týká se uchazečů mimo PřF MU, kteří doloží požadované potvrzení na studijní oddělení PřF současně s podáním e-přihlášky, nejpozději však do 30. 4. 2020. Pokud do uvedeného data nebude potvrzení doloženo, nebude přihláška ke studiu zařazena do přijímacího řízení.

Kritéria hodnocení

Uchazeči budou přijímáni v pořadí podle dosažených bodů z přijímací zkoušky (z biologie a z druhého předmětu přijímací zkoušky) a podle kapacitních možností programu.

Doporučená literatura

Begon M. a kol., 1997: Ekologie - jedinci, populace a společenstva. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc. Gaisler J., Zima J. 2007: Zoologie obratlovců. Academia, Praha. Gloser J. 1998: Fyziologie rostlin. Skripta, vydavatelství Masarykovy univerzity, Brno. Hendrych R. 1979. Systém a evoluce vyšších rostlin. SPN, Praha. Hudák J. a kol. 1989 : Biológia rastlín, SPN, Bratislava. Janský L., Novotný I. 1981: Fyziologie živočichů a člověka. SZdN Praha. Kalina T., Váňa J. 2005. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, Praha. Kousalová I., Kummerová M., Lux A. 2001: Terminologický slovník z cytologie a anatomie rostlin. Skripta, vydavatelství Masarykovy univerzity, Brno. Kousalová I., Kummerová M., Vicherková M. 1998: Praktikum z cytologie a anatomie rostlin. Skripta, vydavatelství Masarykovy univerzity, Brno. Laštůvka Z., Krejčová P., 2000: Ekologie. Konvoj, Brno. Mártonfi P. 2003: Systematika cievnatých rastlín. Skripta, Univezita P. J. Šafárika v Košiciach, Košice. Nečas J. a kol. 2000: Obecná biologie pro lékařské fakulty. H a H., Brno. Nečásek J., Cetl I. a kol. 1979: Obecná genetika, SPN, Praha. Paleček, J. 2000: Biologie buňky. I. a II. Díl. Skripta, Karolinum, Praha. Petrásek R., Šimek V., Janda V. 1992: Fyziologie adaptací u živočichů a člověka. Skripta MU Brno. Poulíčková, A. 2011: Základy ekologie sinic a řas. Vydavatelství Univerzita Palackého, Olomouc, Procházka S. a kol. 1998: Fyziologie rostlin. Academia, Praha. Rosypal S. a kol. 1994 : Přehled biologie. Vyd. II. Upravené. Scientia. Praha. Sedlák E. 2000. Zoologie bezobratlých. Skripta, vydavatelství Masarykovy univerzity, Brno. Townsend C.R. et al. 2010: Základy ekologie. 1. české vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc. Vácha M., Fellnerová I., Bičík V., Petrásek R., Šimek V. (2010) Srovnávací fyziologie živočichů. Vyd. II. Skripta MU, Brno. Váňa J. 2006: Speciální bryologie II/1. Bryophyta (1. část). Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, Praha. Váňa J. 2006: Speciální bryologie I. Marchantiophyta, Anthocerotophyta. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, Praha. Váňa J. 2006: Obecná bryologie. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, Praha.

Možnosti studia a předměty

Sdružené studium

V typickém případě absolvent nachází uplatnění ve školství. Při zájmu je možné pokračovat v doktorském studijním programu v závislosti na zaměření své diplomové práce.

Chcete vědět víc?

Více informací lze nalézt na stránce Ústavu botaniky a zoologie: http://botzool.sci.muni.cz/

Váháte?
Máte otázku?

Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity

Diskusní fórum MUNI


Nebo nám pošlete e-mail

Mgr. Iveta Hodová, Ph.D.

Konzultant programu

e‑mail: